وسایل و اقدامات موثر در مقابله با تهاجمات روانی
سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶ ق.ظ |
افشین نجفقلی دوست |
۰ نظر
جنگ روانی بهره بردن از ساز و کارهای تبلیغاتی و کوشش های مجدانه ارتباطی میباشد که با هدف تاثیر گذاری بر احساسات و موضع گیری ها و رفتار گروههای مخاطب انجام میشود که لزوم تحقق آن توسط روش های غیر نظامی از طریق تبلیغات راهبردی شامل انتشار اخبار و تبلیغات پنهان و استمرار انجام سیاست های بلند مدت میسر میگردد انگلیسی ها مجموعه کوشش هایی را که در آمریکا از آن به عنوان جنگ روانی نام میبردند با جایگزینی عبارتی تحت عنوان جنگ سیاسی در صدد بر آمدند تا فعالیتهای خود را به گونه ای متمایزتر به دنیای سیاست معرفی نمایند آنها با ارائه تعریفی دیگر از تهاجم روانی آن را به مجموعه فعالیتها و کوشش های اطلاعاتی مرتبط ساختند که با تاثیر گذاری بر سیاستها سبب انتقال آراء و نظرها به دیگران را ممکن میساخت روشهای خشونت آمیز موجب شد که این جنگ با صفات متعدد مانوس شود از جمله جنگ تبلیغات جنگ کلامی جنگ اطلاعاتی جنگ افکار جنگ نظرها جنگ رسانه ای را میتوان نام برد که در عصر حاضر به عنوان عبارت مترادف و متداول توسط نویسندگان و صاحبنظران و سیاستمداران جوامع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد . نبردهای رادیویی و بوجود آوردن شایعات و ابهامات در متن واقعیات و استفاده از رویه های معمول سیاسی و تلاش جهت ایجاد انحرافات عملکردی و زیر سوال بردن سیاستهای دولت توسط تحریک افکار عمومی و انتشار نشریه ها و اعلامیه های حاوی علایم سوالی بیشمار در مسایل روز همه و همه از نوعی تهاجم روانی بر اساس ارتباطات پیچیده جهت مسلط شدن بر افکار و آراء عمومی ملتهای هدف دارد و به نوعی دیگر سعی دارد بنیانهای تحلیل اخبار واقعی خودی ها را زیر باری از سوالات مبهم مدفون نموده و بر دروغ واقعیات تاکید نماید. نقل از کتاب بحران شایع مولف : افشین نجفقلی دوست کارشناس ارشد مدیریت دولتی انتشارات تینای طهرانی تهران 1395-1394
- ۹۵/۰۳/۲۵