انواع واسطه های تهاجمات روانی دشمن و اهمیت شناسایی آن
چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۴ ب.ظ |
افشین نجفقلی دوست |
۰ نظر
۱_واسطه: هر واسطه ای بین تولید کننده تهاجمات و افراد مورد هدف این حملات که همان نسل فعال جامعه هدف به شمار میرود به عنوان یک عامل تسهیل کننده در روند انتقال تهاجمات در بین افکار عمومی و اثر بخش کردن آن ، وجود دارد که بدون این طیف ، تولید کننده حملات در کار خویش قادر به استمرار بخشیدن به عملیاتهای خود نخواهد بود . شناسایی ، سر شاخه های اصلی و کلیدی این عوامل ، کمک شایانی به پیشرفت عملیاتی مقابله با تهاجمات روانی در سطح گسترده خواهد بود. ۲_ عامل: واسطه های تسهیل کننده و استمرار بخش عملیات روانی دشمن به توسط تمایلات خط دهی شده از طرف تولید کننده سعی میکند ابهامات واقعیات را افزایش داده و با ایجاد سوالات متعدد ، حقایق موجود را وارونه جلوه دهد و تحریک بیش از پیش آنان را در توضیح خواهی ، از مسئولان را باعث شود . ۳_ تقسیم وظایف عمده : مجری ثانویه یا تسهیل کننده ، با عملیات هماهنگ با تولید کننده اصلی یعنی دشمن ، اقدام به تقسیم وظایف به قسمتهای ریزتر جهت خود جوش و مردمی جلوه دادن تحرکات حاصل از عملیات تهاجمات روانی اقدام مینماید و هدف دوم از انجام این روش پنهان کاری رد پاهای خود (دشمن مهاجم) و عامل اصلی و حقیقی و پشت پرده تهاجمات میباشد. ۴_ توزیع کننده وظایف : عناوین و اسامی ساختگی داخلی با نوعی خزیدن نام و غیر محسوس در میان بازیگران به بازی گرفته شده نظرات سازماندهی شده خود را جهت موثرتر کردن به اصطلاح اهداف اصلاح طلبانه و حفظ ایمنی و مراقبت سطوح مختلف کاری خویش، به افکار عمومیه منتقل نموده و عملیاتی مینماید. استراتژی ترویج در تهاجمات روانی : برنامه ریزی و طراحی روشهای ترویج عبارتند از انتخاب ترکیبی موثر از میان ابزارهای ترویج برای عملیاتی کردن اهداف خاص مربوط به استراتژی های تسلط بر افکار و آرا عمومی جامعه هدف و قشر فعال و تاثیر گذار آن توسط چهار نوع روش با رنگ ظاهری و ساختگی آغشته به احساساتی از قبیل آگاهی دادن مبتنی بر دلسوزی کردن ، ترغیب و تشویق و ایجاد انگیزه و یاد آوری مستمر ابهامات خلق شده در زمینه های واقعیات موجود ، که دارای کاربردهای موثری بوده و از طرق ذیل شکل میگیرد: ۱_ تبلیغات : هر گونه شکلی از نشان دادن تداوم بخش نظرات بوسیله یک پشتیبان معروف همچون نشریات و روزنامه های کثیر الانتشار داخلی و وابسته جامعه هدف ، رادیو و تلویزیون انجام میشود که با صرف هزینه های سنگین مالی همراه است . ۲_ ترویج نظرات غیر واقعی : کشیدن پرده ابهام بر روی وقایع مهم جهت تحریک افکار عمومی هدف که در قالب کمک های انسان دوستانه پ طرفداری از حقوق بشر به توسط عوامل مزدور به بازیگران صحنه تزریق میشود. ۳_ معرفی به عموم : هر گونه روشی به شکل غیر شخصی مثل اشاعه نظرات در مورد یک موضوع مهم و فلسفه وجودی آن در اخبار واقعی و متعاقبا خلق ابهامات با پخش و انتشار اخبار با مقداری از پیش زمینه های حقیقی مخلوط با دروغ های مربوطه جهت غلبه بر باور مردم تا اندازه ای که به بحث روز تبدیل شود . ۴_ توزیع شخصی: در چنین شرایطی عامل ثانویه از طرف تولید کننده تهاجمات روانی خط دهی شده و همچون عامل نجات بخش خود را مینمایاند و در بیان به راه کارهای نن زا با ظاهری ملی و میهنی وارد عرصه افکار عمومی جامعه هدف شده و زمینه های ناامن خلق شده را به آشوب های آغشته به غارت اماکن عمومی ، دولتی ، خصوصی تبدیل نموده و بهره برداری لازم را از این طریق ممکن میسازد. ((نقل از کتاب بحران شایع مولف: افشین نجفقلی دوست کارشناس ارشد مدیریت دولتی انتشارات تینای طهرانی ایران_تهران ۱۳۹۵_۱۳۹۴ هجری شمسی و ۲۰۱۶ میلادی صفحات ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ ))
- ۹۵/۰۳/۲۶