بحران

مقابله با جنگ روانی

بحران

مقابله با جنگ روانی

راهکارهای استراتژیک مقابله

۱۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

جنگ روانی (عملکرد مدیریت راهبردی استانداردها)

يكشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۱۱:۲۴ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

در سازمان فرضی ناظر در این کتاب : مدیری موفق است که عموما فرآیندی از مدیریت استراتژیک را طراحی کند بطوری که اعضاء حوزه ها و سطوح مختلف آن را تحت نظر خویش داشته باشد. مشارکت دادن اقشار مختلف مردم بالاخص نسل فعال تاثیرگذار درابعاد مختلف و استفاده مطلوب از نظریات و انتقادات و پیشنهادات آنها موجب میشود مقاصد و اهداف و استراتژی های واقع بینانه تر در عرصه های مهمی چون اطلاع رسانی و تبلیغات و انتشارات و استقرار معیارها ایجاد شود لذا چنین مشارکت هایی تعهد افراد را برای نیل به اهداف تعیین شده بوجود آورده و اجرای استراتژی های حفاظتی و مقابله ای با تهاجمات روانی را به پشتوانه اطمینان بخش تر فراهم میکند .  همچنین مدیریت مقابله با تهاجمات روانی باید بتواند عملکردهای عمده مقابله را درون جامعه تحلیل کند و واقف باشد این عملکردها چگونه به روند عملیاتی مدیریت استراتژیک مراکز مقابله تاثیر میگذارند و چگونه باید با آن همراهی مستمر داشته باشد اهمیت رابطه بین عملیاتهای درون یک جامعه از دیر باز به دو عملکرد عمده تعیین شده اند : 1- عملیات تاثیر ساز نمودن ارزش ها و اعتقادات ملی و مذهبی     2-عملیات پشتیبانی و حفاظت از ارزش ها و اعتقادات ملی و مذهبی.

سند استراتژیک

جمعه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۲۲ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

سند استراتژیک؛ حفظ تناسب و هماهنگی سیاست و روش ها (محیط داخلی) با افکار عمومی جامعه به عنوان محیط پیرامون از جمله اهداف مهم آن محسوب میشود. شناسایی حوزه اقدامات فعالیتها و توسعه بخشیدن به منابع در بلند مدت شامل اقداماتی میباشد که در راستای اجرای طرح استراتژیک بر آن تاکید میشود و از جمله ماحصل های مهم آن حرکت بر محدوده اهداف تعیین شده و انتخاب مناسب در هنگام پیمایش مسیر میباشد. تعریفی که از مدیریت استراتژیک ارائه شد بر این نکته تاکید دارد که مسئولان ومدیران باید سلسله مراتبی را طی کنند که عبارتند از؛ تحلیل محیطی ، تعیین جهت گیری ، تدوین استراتژی، اجرای استراتژی ، و اعمال کنترل استراتژیک را شامل میشود. در بحث تنظیم بخشنامه و دستور العمل های درون سازمانی و رویه های اجرایی دیگر لزوم حرکت بر مسیر مدیریت استراتژیک از جمله نیازمندیهای مهم تعالی سازمانی محسوب میشود به طوری که هر سازمانی با توجه به فلسفه وجودی خود و رسالتی که بر عهده دارد سرلوحه اقدامات عملیاتی اداری آن بایستی بر مدار وظایف ذاتی آن حرکت نماید به عنوان نمونه در سیستم آموزش و پرورش ، آن چه که خط مشی و رفتار سازمانی معین میکند این است که مقوله ارزش گذاری به آموزش و پرورش از جمله وظایف ذاتی و اهداف عالیه این سیستم را تشکیل میدهد و گزینه های مالی ومانند آن در الویتهای پایین تر سازمانی آن قرار دارند در این میان لزوم توجه وافر به ایمنی و بهداشت آموزشی و پرورشی در سر لوحه تمامی عملیاتهای اداری آموزش و پرورش به عنوان یک ضرورت اهمیت حیاتی دارد در این راستا هریک از بخشهای عملیاتی با ایجاد سازی ایمنی و بهداشت عملیاتی در مسیر اقدامات به مثابه قطب نمای راه است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان داشتن بصیرت در تمامی ابعاد به امت اسلامی یاد کرده و توصیه فرمودند . لذا بصیرت افزایی در تمامی عملکردها ، کنترل اطلاعات و هدایت عملیات را بر مبنای اهداف عالیه سازمانی بوجود خواهد آورد. نمونه های دیگری که در موضوع ایمنی و بهداشت عملیاتی جهت گیری شده باشند عبارتند از ؛ ایمنی و بهداشت سیاسی ، ایمنی و بهداشت اخلاقی ، ایمنی و بهداشت قضایی ، ایمنی و بهداشت عمرانی ، ایمنی و بهداشت آموزشی ، ایمنی و بهداشت اداری، ایمنی و بهداشت محیط و نظایر آن .                          منابع وبلاگ ؛۱_ کتاب بحران شایع مولف : افشین نجفقلی دوست  ۲_ کتاب مدیریت استراتژیک مولف : ساموئل سرتو  و پایول پیتر ترجمه علی شمخانی. 

انعکاس

جمعه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۵، ۰۲:۵۲ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

آلپورت وپستمن برای این حالت تغییری منطقی و روشن ارائه داده اند آنها میگویند اگر حالت احساسی شخص بدون آن که بداند در تفسیر وی از محیط اطرافش منعکس گردد این حالت را انعکاس مینمامیم فرد در این حالت نمیتوان برای تفسیر واقعیت محیط خود از دلایل عینی استفاده کند . شایعه از نوع رویاهای بیداری است اگر داستانی که میشنویم حقیقتی را برای ما تفسیر کند که با زندگی پنهان ما هماهنگ باشد به باور کردن آن تمایل پیدا میکنیم . بهتر است شایعه ای را در مورد کمبود گوشت و افزایش قیمتها در سال ۱۹۶۴ رواج داشت مثال بزنیم ؛ فرض کنید یک خانم بچه دار در ملاقاتی با دوستش به او گفته باشد :شنیده ام که کامیونهای ارتش هر روز کلیه گوشت های تازه را در کشتارگاه تحویل میگیرند اقدام کنیم سبب تسکین احساسات اولیه ما میشود و در همان حال توجیه کننده احساس ما نسبت به یک وضعیت خاص است و برای خود ما و دیگران علت وجود چنین احساساتی را توجیه میکند و به این ترتیب مشاهده میشود که شایعه علت  اولیه ای برای توجیه و تسکین است کوشش برای خلق یک علت معقول برای یک وضعیت پیچیده خود یک انگیزه محسوب میشود تمایل برای رسیدن به هدفی مطلوب به ایجاد بسیاری از شایعات کمک میکند ما درباره محیط اطراف خود میخواهیم بدانیم چرا ....و چگونه.....و کجا......افکار ما در مقابل حالت آشفتگی مقاومت میکند به طور خلاصه شایعه در یک محیط اجتماعی متجانس حرکت میکند و تا زمانی که امیال شخصی افرادی را که در نقل آن شریک هستند به خود جلب میکند به حرمت خود ادامه میدهد .                            ((نقل از کتاب بحران شایع  مولف: افشین نجفقلی دوست کارشناس ارشد مدیریت دولتی انتشارات تینای طهرانی  تهران ۱۳۹۵_۱۳۹۴  صفحات ۸۱ و ۸۲ )) 

امنیت سیاسی چیست؟

پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۱:۱۵ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۲ نظر

ایمن شدن و در امان بودن ، بی ترسی ، و آرامش و آسودگی معتنی میباشد که در فرهنگ لغات زبان فارسی گنجانده.    شده اند . انسان موجودی اجتماعی است و برای بقای خود ناچار است با افراد محیط جامعه خویش در تعامل باشد . جامعه سیاسی از افرادی تشکیل میگردد که دارای روابط و مناسبات سیاسی باشند و در این راستا ممکن است تعدد آرا و نظرها در مراتب مختلف از بعد شدت و حدت آن ، سبب پدید آمدن احزاب و گروههای سیاسی در متن جامعه شود . مطالعه و تحقیق در مورد مناسبات و روابط سیاسی را درد شناسی سیاسی میگوئیم . در حالت کلی رفتارهای صادره انسانها در قالب دو گروه هنجارها و ناهنجارها بررسی و نقد میشود . مفهوم واژه ناهنجار عبارت است از : تبری جستن از حرم و یا هنجار است که خود دارای مفهوم آماری مستقل بوده  بدین معنی که حرکات فرد هنگامی هنجار است که به میزان کافی و مشخصی ، از حرکات رفتاری اکثریت قریب به اتفاق افراد دیگر ، متناقض و متفاوت باشد . مطالعه فرهنگهای مختلف نشان میدهد که جایگاه خط قرمز ، در فرهنگهای مختلف متفاوت است، لذا برخی از رفتارها در جامعه ای نا بهنجار شناخته میشود و مردود است ولی همین رفتار در جوامع دیگر هنجار تلقی میشوند . نتیجه آن که رفتارهای نا بهنجار مردود است و باید کنترل شوند . لذا متولیان تعلیم و تربیت بایستی بایستی بطور مستمر ، به تلاش خویش در نزدیک کردن رفتارها به مرز استانداردهای هنجار معین در آن جامعه همت بگمارند مبرهن است در هر جامعه که حوزه رفتارهای نابهنجار محدودتر باشد آن جامعه از امنیت در زمینه های مختلف برخوردار خواهد بود . دوریم در نظریه بی هنجار ، علل رفتارهای نابهنجار را دو چیز بیان میکند : ۱_ آرزوهای نامحدود  و بهم ریختگی هنجارهای نظم دهنده ، که اگر ، بدون اختلاف نظر ، انسان کارکرد داشته باشد نخست باید آرزوهای او محدود شوند اما از آنجایی که انسان قادر نیست آنها را محدود کند برای رسیدن به آرزوهای نامحدودش تن به رفتارهای نابهنجار (از لحاظ دیدگاه متولیان آن جامعه) میدهد. ۲_ گسستگی بین هدفهای فرهنگی و فرصتهای ساختمند اجتماعی و سیاسی از نظر دورکیم ، فزون خواهی افراطی و زیر پا نهادن رفتارهای نظم دهنده ((هنجارها)) ، موجب بروز ناهنجاریهای رفتاری میگردد. بنابراین باید بین اهداف فرهنگی و ساخت های اجتماعی و سیاسی ، پیوستگی لازم بوجود آید تا رفتارها به مرز هنجار نزدیکتر شوند . با توجه به توضیحات فوق ، رفتارهای ناهنجار ، رفتارهایی غیر طبیعی هستند که در هر جامعه بسته به قوانین مدون و عرف خاص آن ، موجب تزلزل امنیت سیاسی و اجتماعی میگردند به طوری که به صورت مستمر در تعامل و ارتباط با یکدیگر بوده و در سطح جامعه با توجه به خاستگاه ها و پتانسیل های مربوط به خود، شکل و نمودپیدا میکنند تا حدی که موجب ایجاد فضای آنومیک و نابسامانی شده و آسیب های جدی را در ابعاد متعدد وارد میکند . ((نقل از کتاب بحران شایع مولف : افشین نجفقلی دوست کارشناس ارشد مدیریت دولتی انتشارات تینای طهرانی  تهران ۱۳۹۵_۱۳۹۴  بخشی از مطلب { امنیت سیاسی چیست} صفحات ۵۸ و ۵۹ )) 

سوالات نمونه برای تحلیل محیط داخلی جهت مقابله با تهاجمات روانی

چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۳۵ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

۱_ دشمن توان اجرایی خود را توسط چه راههایی عملیاتی میکند؟     ۲_ تحلیل و ارزیابی از ساختار سازمانی جنگ روانی دشمن چگونه است ؟ و کدام اهداف را میتواند تهدید کند؟    ۳_ مشاغل و اهداف مورد نظر دشمن کدام است ؟    ۴_تحقیقات و بررسی ها برای مقابله با تهاجم روانی ، در چه زمینه هایی صورت گرفته است؟     ۵_ تبلیغات دشمن به نحو گسترده ای بر چه مسائلی تاکید میکند؟    ۶_ شبکه توزیع و انتشارات دشمن در عرصه تبلیغات چگونه ارزیابی میشود؟   ۷_ آیا حسابرسی دفاعی نشانگر آمادگی مطلوب نیرو ها و مردم در مقابله با جنگ روانی به صورت مستمر وجود دارد ؟    ۸_ آیا تحلیل و ارزیابی از کیفیت عملکرد ، مطابق استانداردهای معین در زمینه دفاعی ، متضمن چه اهدافی میباشد ؟ و پیامدهای آن کدام است ؟                     ۹_ آیا تحلیل و ارزیابی از برنامه ریزی مدون ، حاکی از وضعیت موجود و توسعه و پیشبرد اهداف اقتصادی و دفاع در مقابل تهاجمات روانی میباشد ؟      ۱۰_ آیا برنامه های آموزشی در ابعاد مختلف کافی هستند؟    ۱۱_ تحلیل و ارزیابی از میزان توسعه روشهای تبلیغاتی دشمن ، به پیگیری چه اهداف و زمینه هایی دلالت دارد ؟       ۱۲_ بهبود در سطوح فناوری با هدف مقابله با تهاجمات روانی ، در چه زمینه هایی استقرار

می یابند ؟   ((نقل از کتاب بحران شایع  مولف: افشین نجفقلی دوست کارشناس ارشد مدیریت دولتی  انتشارات تینای طهرانی  تهران ۱۳۹۵_۱۳۹۴ هجری شمسی ۲۰۱۶ میلادی صفحات ۴۲ و ۴۳ ))

انواع واسطه های تهاجمات روانی دشمن و اهمیت شناسایی آن

چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۴ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

۱_واسطه: هر واسطه ای بین تولید کننده تهاجمات و افراد مورد هدف این حملات که همان نسل فعال جامعه هدف به شمار میرود به عنوان یک عامل تسهیل کننده در روند انتقال تهاجمات در بین افکار عمومی و اثر بخش کردن آن ، وجود دارد که بدون این طیف ، تولید کننده حملات در کار خویش قادر به استمرار بخشیدن به عملیاتهای خود نخواهد بود . شناسایی ، سر شاخه های اصلی و کلیدی این عوامل ، کمک شایانی به پیشرفت عملیاتی مقابله با تهاجمات روانی در سطح گسترده خواهد بود.                                       ۲_ عامل: واسطه های تسهیل کننده و استمرار بخش عملیات روانی دشمن به توسط تمایلات خط دهی شده از طرف تولید کننده سعی میکند ابهامات واقعیات را افزایش داده و با ایجاد سوالات متعدد ، حقایق موجود را وارونه جلوه دهد و تحریک بیش از پیش آنان را در توضیح خواهی ، از مسئولان را باعث شود .                        ۳_ تقسیم وظایف عمده : مجری ثانویه یا تسهیل کننده ، با عملیات هماهنگ با تولید کننده اصلی یعنی دشمن ، اقدام به تقسیم وظایف به قسمتهای ریزتر جهت خود جوش و مردمی جلوه دادن تحرکات حاصل از عملیات تهاجمات روانی اقدام مینماید و هدف دوم از انجام این روش پنهان کاری رد پاهای خود (دشمن مهاجم) و عامل اصلی و حقیقی و پشت پرده تهاجمات میباشد.                ۴_ توزیع کننده وظایف : عناوین و اسامی ساختگی داخلی با نوعی خزیدن نام و غیر محسوس در میان بازیگران به بازی گرفته شده نظرات سازماندهی شده خود را جهت موثرتر کردن به اصطلاح اهداف اصلاح طلبانه و حفظ ایمنی و مراقبت سطوح مختلف کاری خویش، به افکار عمومیه منتقل نموده و عملیاتی مینماید.      استراتژی ترویج در تهاجمات روانی :                    برنامه ریزی و طراحی روشهای ترویج عبارتند از انتخاب ترکیبی موثر از میان ابزارهای ترویج برای عملیاتی کردن اهداف خاص مربوط به استراتژی های تسلط بر افکار و آرا عمومی جامعه هدف و قشر فعال و تاثیر گذار آن توسط چهار نوع روش با رنگ ظاهری و ساختگی آغشته به احساساتی از قبیل آگاهی دادن مبتنی بر دلسوزی کردن ، ترغیب و تشویق و ایجاد انگیزه و یاد آوری مستمر ابهامات خلق شده در زمینه های واقعیات موجود ، که دارای کاربردهای موثری بوده و از طرق ذیل شکل میگیرد:                           ۱_ تبلیغات : هر گونه شکلی از نشان دادن تداوم بخش نظرات بوسیله یک پشتیبان معروف همچون نشریات و روزنامه های کثیر الانتشار داخلی و وابسته جامعه هدف ، رادیو و تلویزیون انجام میشود که با صرف هزینه های سنگین مالی همراه است .                                                            ۲_ ترویج نظرات غیر واقعی : کشیدن پرده ابهام بر روی وقایع مهم جهت تحریک افکار عمومی هدف که در قالب کمک های انسان دوستانه پ طرفداری از حقوق بشر به توسط عوامل مزدور به بازیگران صحنه تزریق میشود.                                ۳_ معرفی به عموم : هر گونه روشی به شکل غیر شخصی مثل اشاعه نظرات در مورد یک موضوع مهم و فلسفه وجودی آن در اخبار واقعی و متعاقبا خلق ابهامات با پخش و انتشار اخبار با مقداری از پیش زمینه های حقیقی مخلوط با دروغ های مربوطه جهت غلبه بر باور مردم تا اندازه ای که به بحث روز تبدیل شود .                    ۴_ توزیع شخصی: در چنین شرایطی عامل ثانویه از طرف تولید کننده تهاجمات روانی خط دهی شده و همچون عامل نجات بخش خود را مینمایاند و در بیان به راه کارهای نن زا با ظاهری ملی و میهنی وارد عرصه افکار عمومی جامعه هدف شده و زمینه های ناامن خلق شده را به آشوب های آغشته به غارت اماکن عمومی ، دولتی ، خصوصی تبدیل نموده و بهره برداری لازم را از این طریق ممکن میسازد.  ((نقل از کتاب بحران شایع   مولف: افشین نجفقلی دوست کارشناس ارشد مدیریت دولتی  انتشارات تینای طهرانی  ایران_تهران ۱۳۹۵_۱۳۹۴ هجری شمسی و ۲۰۱۶ میلادی  صفحات ۲۷ و ۲۸ و ۲۹ ))

شرح ماموریت و اطلاعات تکمیلی آن

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۳۷ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

شرح ماموریت و اطلاعات تکمیلی آن بر پایه چهار بخش بیان میشود : فلسفه   ماموریت   زمینه های تمرکز  مقاصد  و   اهداف استراتژیک .        هدایت و سازماندهی کمیته فرضی  راهبردی استانداردها و سیاستگذاری مشخص آن بر پایه تحلیل  ارزیابی تدوین و راهبری با هدف افزایش سطح آگاهی مردم از بابت وجود زمینه های تهدید آمیز در امر مقابله با تهاجمات روانی بوده تا بوسیله آن فعالیتهای اطلاعاتی دشمن را در خلق بی نظمی ها و نابسامانی ها متوقف نموده و با تشکیل ستاد تحلیل افکار عمومی وحدت رویه ای را تشکیل دهد و بنابر تعاریف استانداردهای معین به عملیات اطلاع رسانی و ترویج ارزشها و روشها بپردازد که ارمغان آن امنیت در تمامی ابعاد جامعه میباشد . از این رو هدایت کارکنان از طریق انعکاس ارزش ها و ارزیابی سازمان با تکیه بر اطلاعات موجود و تصورات حاصل از آن و بر شمردن تعهدات متقابل و اطلاع رسانی به موقع از جمله مسایلی میباشد که توسط دو بخش شرح ماموریت و اطلاعات تکمیلی پیگیری و عملیاتی میگردد. تعریف ماموریت سازمانی به طور رسمی احتمال موفقیت سازمان را افزایش میدهد و از نظر ابعاد ذیل دارای اهمیت میباشد :                   1- تمرکز تلاشهای انسانی      2- اطمینان یافتن از این که سازمان اهداف متضاد را دنبال نخواهد کرد .                                    3- به عنوان دلیل کلی برای اختصاص منابع سازمان عمل میکند .      4- زمینه مسولیت شغلی در درون سازمان ایجاد میکند .                      5- به عنوان اصلی برای توسعه اهداف سازمان عمل میکند.  نقل از کتاب بحران شایع مولف : افشین نجفقلی دوست .

تحلیل و ارزیابی تبلیغات

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۰۸ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

تهاجمات روانی برای جذب افکار عمومی جامعه هدف اجبارا اقدام به انتشار خبر و تفاسیری مینماید که جهت گیری فکری او را نشان میدهد. همچنان که در راستای تاثیر ساز کردن حملات روانی خود اقدام به پخش انواع برنامه های سرگرم کننده بر روی امواج کوتاه رادیویی و یا تلویزیونی به اقصی نقاط جهان مبادرت میکند. محتویات مطالب تبلیغاتی فرصت های ذیل را برای تحلیلگر پدید می آورد: 1-دستیابی به اطلاعاتی که به شکل خبر منتشر میشود.     2-اخباری در مورد وضعیت نیروهای جامعه هدف و برآورد نارضایتیهای ممکن از مقامات مسول آن.   3-شناسایی افراد یا شخصیتهای مورد هدف دشمن.    4- کلیه داده ها و اطلاعاتی که افراد مسول در سازمان مقابله با تهاجمات روانی را قادر میسازد تا طرح ریزی روابط صمیمانه با یگ گروه خاص از درون جامعه دشمن را باعث شده و جهت گیری این ارتباط بر ضد گروههای مهاجم فعال آن اقدامات مقابله ای خود را عملی نماید.  کتاب بحران شایع ص 40 و 41

وسایل و اقدامات موثر در مقابله با تهاجمات روانی

سه شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۵۶ ق.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

جنگ روانی بهره بردن از ساز و کارهای تبلیغاتی و کوشش های مجدانه ارتباطی میباشد که با هدف تاثیر گذاری بر احساسات و موضع گیری ها و رفتار گروههای مخاطب انجام میشود که لزوم تحقق آن توسط روش های غیر نظامی از طریق تبلیغات راهبردی شامل انتشار اخبار و تبلیغات پنهان و استمرار انجام سیاست های بلند مدت میسر میگردد انگلیسی ها مجموعه کوشش هایی را که در آمریکا از آن به عنوان جنگ روانی نام میبردند با جایگزینی عبارتی تحت عنوان جنگ سیاسی در صدد بر آمدند تا فعالیتهای خود را به گونه ای متمایزتر به دنیای سیاست معرفی نمایند آنها با ارائه تعریفی دیگر از تهاجم روانی آن را به مجموعه فعالیتها و کوشش های اطلاعاتی مرتبط ساختند که با تاثیر گذاری بر سیاستها سبب انتقال آراء و نظرها به دیگران را ممکن میساخت روشهای خشونت آمیز موجب شد که این جنگ با صفات متعدد مانوس شود از جمله جنگ تبلیغات  جنگ کلامی  جنگ اطلاعاتی  جنگ افکار جنگ نظرها  جنگ رسانه ای را میتوان نام برد که در عصر حاضر به عنوان عبارت مترادف و متداول توسط نویسندگان و صاحبنظران و  سیاستمداران جوامع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد . نبردهای رادیویی و بوجود آوردن شایعات و ابهامات در متن واقعیات و استفاده از رویه های معمول سیاسی و تلاش جهت ایجاد انحرافات عملکردی و زیر سوال بردن سیاستهای دولت توسط تحریک افکار عمومی و انتشار نشریه ها و اعلامیه های حاوی علایم  سوالی بیشمار در مسایل روز همه و همه از نوعی تهاجم روانی بر اساس ارتباطات پیچیده جهت مسلط شدن بر افکار و آراء عمومی ملتهای هدف دارد و به نوعی دیگر سعی دارد بنیانهای تحلیل اخبار واقعی خودی ها را زیر باری از سوالات مبهم مدفون نموده و بر دروغ واقعیات تاکید نماید.     نقل از کتاب بحران شایع   مولف : افشین نجفقلی دوست کارشناس ارشد مدیریت دولتی  انتشارات تینای طهرانی  تهران 1395-1394

انواع و سطوح کاربرد اهداف در مقابله با تهاجمات روانی

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۴۵ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

۱_ حفظ توسعه و ترویج قابلیت های ارزشی و اعتقادی و تقویت منابع اطلاع رسانی.                   ۲_ حفظ و توسعه انتشارات رسانه های گروهی و استقرار به موقع اخبار و واقعیات در مسیر فعالیتهای تبلیغاتی .                                                                                                                            ۳_ ارزیابی عملکرد وضعیت موجود با استانداردهای معین.                                                              ۴_ تحقق و توسعه استانداردها و استراتژی ها .                                                                               ۵_ تایید و انتشار استانداردهای نهایی و استراتژی های کارآمد.                                                       ۶_ اطلاع رسانی تخصصی و ترویج ارتباطات مردمی.                                                                   ۷_ برآورد نگرانی های عمده افکار عمومی و پیشگیری از نفوذ اخبار ساختگی.                               ۸_ شناساندن اهداف تبلیغات دشمن و وسایل فریبنده او جهت تخلیه روانی و اطلاعاتی او.         ۹_ تفسیر مستمر اخبار در محدوده واقعیات و به روشی که محورهای اصلی و مهم در آن لحاظ شده باشد.                                                                                                                                           سیاست کاری ایجاب میکند تا نسبت به روشهای در نظر گرفته شده در جنگ روانی ، ساز و کارهای خاصی را جهت عملیات شناسایی در نظر گرفت . در عرصه مهم و حساس تبلیغات ، مراکز انتشار نقش بسزایی در محیط بندی تبلیغات ایفا میکند و از این لحاظ هر روش تبلیغی رفتار و کنش های خاصی را به خود اختصاص میدهد تا نسبت به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد. از حیث شناسایی ، منابع انتشار دهنده تبلیغات در سه قسمت قابل بیان میباشد :                           ۱_ تبلیغات خاکستری    ۲_ تبلیغات سفید     ۳_ تبلیغات سیاه                                                            تبلیغات خاکستری؛ که در آن روش انتشار مشخص بوده و الزاما به منابع انتشار خاصی نیز ارتباط داده نمیشود.                                                                                                                            تبلیغات سفید؛ که مراکز انتشار در آن مشخص بوده به طوری که گوینده یا ارائه دهنده آن منتخب یکی از مقامات مسئول رده های مختلف نظامی ، اداری میباشد . همچنین تبلیغات سیاه که مراکز نشر در این نوع تبلیغات جهت پنهان نمودن خویش از روشهای پیچیده ای استفاده میکنند تا موضوع نشر و عرضه آن به منابع دیگر نسبت داده شود که این روش در تهاجم سری از کاربرد ویژه ای برخوردار است. طرف های درگیر جنگ در بعضی موارد و مواقع مورد نیاز هم در تبلیغات آشکار و هم در زمینه تبلیغات سری از رادیو بهره میجویند.  (نقل از کتاب بحران شایع مولف: افشین نجفقلی دوست کارشناس ارشد مدیریت دولتی انتشارات تینا طهرانی تهران ۱۳۹۵_۱۳۹۴ هجری شمسی) ص ۱۷ و ۱۸