بحران

مقابله با جنگ روانی

بحران

مقابله با جنگ روانی

راهکارهای استراتژیک مقابله

تولید و پیدایش بازی های رایانه ای به سال ۱۹۶۲ برمیگردد که استیفن راسل ، از دانشجویان دانشگاه ام.آی.تی ، نخستین بازی رایانه ای را با نام جنگ فضایی نوشت که داستان بازی جنگ سفینه ها بود و بازیگر میبایستی سفینه طرف مقابل را نابود میکرد. بعد از آن شرکت آتاری در سال ۱۹۷۳ بازی ((پونگ)) را ساخت که چندان خلاقیتی در آن وجود نداشت. در اواسط دهه ۱۹۸۰ بازی ها بیشتر به سمت داستان های جنگی پیش رفتند. علت آن فضای جنگ سرد و نیز تنش آن کشور با شوروی و شرایط خاص دولت ریگان ، رئیس جمهور وقت آمریکا بود. بیشتر بازی های رایانه ای به منظور تحقق اهداف زیر ، تولید و به صحنه بین المللی عرضه شده است : 

●تشریح خط مشی ها ، اهداف و مقاصد سیاسی کشور خودی برای مخاطبان و ارائه استدلال های پشتیبانی از آن خط مشی ها.

●برانگیختن افکار عمومی به طرفداری و یا علیه یک عملیات نظامی. 

●پشتیبانی از تحریم های اقتصادی و دیگر اشکال غیر قهرآمیز اعمال فشار علیه دشمن.

نقطه مشترک اغلب بازی های رایانه ای این است که کاربر در نقش یک سرباز شجاع ، نیروی زبده غربی با مشخصات ویژه آمریکایی و یا در برخی موارد نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای گسترش به اصطلاح خودشان آزادی های فردی و مبارزه با گروه های سیاسی و تروریستی و موجودات فضایی و تخیلی است. دولت های ادواری ایالات متحده آمریکا سعی داشته اند با این برنامه های فرهنگی ، تجاوزات نظامی خود را در میان ملت آمریکا و سایر ملت ها امری عادی ، انسان دوستانه و به منظور گسترش به اصطلاح خودشان صلح و دموکراسی در سطح جهان نشان دهد. سعی میشود این موضوع القا شود که آمریکا نماد خیر مطلق هر فرد ، گروه و یا دولتی که مخالف اوست محور شرارت و نماد شیطان است. در بازی های رایانه ای که علیه ارزش های اسلامی و کشورهای مسلمان ساخته میشود مکان های منقش به تصاویر اسلامی و رنگ سبز ، مساجد و مکان های مذهبی محل تجمع تروریست هاست و عمدتا تک تیراندازها بالای مناره های مساجد ، موضع گرفته اند و به سوی شما تیراندازی میکنند. از زبان فارسی و عربی برای بیان زبان تروریست ها استفاده میشود و صدای پس زمینه آیات قرآن ، اذان ، صلوات و سایر شعائر اسلامی است. به عنوان مثال در بازی رایانه ای ((دلتا فورس)) در یکی از صحنه ها که در سال ۲۰۰۵ میلادی اتفاق می افتد شما برای مبارزه با تروریست ها به ایران حمله میکنید که این بخش از بازی سه مرحله دارد : در یک مرحله به جزیره خارک حمله میکنید و در مرحله دیگر به یک پایانه نفتی در خلیج فارس که نیروهای نظامی از آنجا محافظت میکنند. در این مرحله علاوه بر کشتن نیروهای نظامی کلاسیک با نیروهای دیگری با لباس شخصی مواجه میشوید که به نظر میرسد بیانگر نیروهای بسیج مردمی ایران است.

منبع : (( بازی های رایانه ای ، ابزار قدرت نام قدرت های منطقه ، جنگ روانی ، به نقل از فصلنامه عملیات روانی ، ش ۱۶))

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی