بحران

مقابله با جنگ روانی

بحران

مقابله با جنگ روانی

راهکارهای استراتژیک مقابله

۴ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

تولید و پیدایش بازی های رایانه ای به سال ۱۹۶۲ برمیگردد که استیفن راسل ، از دانشجویان دانشگاه ام.آی.تی ، نخستین بازی رایانه ای را با نام جنگ فضایی نوشت که داستان بازی جنگ سفینه ها بود و بازیگر میبایستی سفینه طرف مقابل را نابود میکرد. بعد از آن شرکت آتاری در سال ۱۹۷۳ بازی ((پونگ)) را ساخت که چندان خلاقیتی در آن وجود نداشت. در اواسط دهه ۱۹۸۰ بازی ها بیشتر به سمت داستان های جنگی پیش رفتند. علت آن فضای جنگ سرد و نیز تنش آن کشور با شوروی و شرایط خاص دولت ریگان ، رئیس جمهور وقت آمریکا بود. بیشتر بازی های رایانه ای به منظور تحقق اهداف زیر ، تولید و به صحنه بین المللی عرضه شده است : 

●تشریح خط مشی ها ، اهداف و مقاصد سیاسی کشور خودی برای مخاطبان و ارائه استدلال های پشتیبانی از آن خط مشی ها.

●برانگیختن افکار عمومی به طرفداری و یا علیه یک عملیات نظامی. 

●پشتیبانی از تحریم های اقتصادی و دیگر اشکال غیر قهرآمیز اعمال فشار علیه دشمن.

نقطه مشترک اغلب بازی های رایانه ای این است که کاربر در نقش یک سرباز شجاع ، نیروی زبده غربی با مشخصات ویژه آمریکایی و یا در برخی موارد نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای گسترش به اصطلاح خودشان آزادی های فردی و مبارزه با گروه های سیاسی و تروریستی و موجودات فضایی و تخیلی است. دولت های ادواری ایالات متحده آمریکا سعی داشته اند با این برنامه های فرهنگی ، تجاوزات نظامی خود را در میان ملت آمریکا و سایر ملت ها امری عادی ، انسان دوستانه و به منظور گسترش به اصطلاح خودشان صلح و دموکراسی در سطح جهان نشان دهد. سعی میشود این موضوع القا شود که آمریکا نماد خیر مطلق هر فرد ، گروه و یا دولتی که مخالف اوست محور شرارت و نماد شیطان است. در بازی های رایانه ای که علیه ارزش های اسلامی و کشورهای مسلمان ساخته میشود مکان های منقش به تصاویر اسلامی و رنگ سبز ، مساجد و مکان های مذهبی محل تجمع تروریست هاست و عمدتا تک تیراندازها بالای مناره های مساجد ، موضع گرفته اند و به سوی شما تیراندازی میکنند. از زبان فارسی و عربی برای بیان زبان تروریست ها استفاده میشود و صدای پس زمینه آیات قرآن ، اذان ، صلوات و سایر شعائر اسلامی است. به عنوان مثال در بازی رایانه ای ((دلتا فورس)) در یکی از صحنه ها که در سال ۲۰۰۵ میلادی اتفاق می افتد شما برای مبارزه با تروریست ها به ایران حمله میکنید که این بخش از بازی سه مرحله دارد : در یک مرحله به جزیره خارک حمله میکنید و در مرحله دیگر به یک پایانه نفتی در خلیج فارس که نیروهای نظامی از آنجا محافظت میکنند. در این مرحله علاوه بر کشتن نیروهای نظامی کلاسیک با نیروهای دیگری با لباس شخصی مواجه میشوید که به نظر میرسد بیانگر نیروهای بسیج مردمی ایران است.

منبع : (( بازی های رایانه ای ، ابزار قدرت نام قدرت های منطقه ، جنگ روانی ، به نقل از فصلنامه عملیات روانی ، ش ۱۶))

حقوق مصرف کننده

چهارشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۴۴ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

وقتی تولید کننده کالایی ، با مصرف کننده آن کالا ، هویت پیدا میکند باید حقوق مصرف کننده از لحاظ تعلق گیری درصد سود فروش آن کالا ، رعایت شود. مخاطب یک کالای تولیدی ، توسط مصرف کننده به عنوان مصرف اجتماعی ، نباید فقط در خرید کالا خلاصه شود. 

فلسفه وجودی یک کالا ، با مصرف کننده آن معنا میشود ، اگر مصرف کننده ای وجود نداشته باشد تولید کننده ای بوجود نخواهد آمد! در عرصه سیاسی نیز اگر مردم جامعه یک کشور ، مخاطب یا مصرف کننده عواید ناشی از روابط سیاسی تولیدی ، هستند باید از منافع این تولید نیز برخوردار شوند.

تقسیم یک موضوع انسانیت محور مطلوب ، محسوب میشود و مقیاس آن در بدیهی ترین شرایط ، نصف کردن سود متعارف بین برخوردار شوندگانی است که مصرف کالای مربوطه را اجتماعی نموده اند پس در واقع نصف + یک سود باید به تولید کننده و ۴۹ درصد سود حاصله بعنوان حقوق مصرف کننده در یک حساب بانکی عمومی قابل دسترس شهروندان ، ذخیره شده و تقسیم شود.

به همین منظور یک کالای تولیدی باید دارای شناسه مصرف و سریال مختص آن قطعه از کالا باشد تا حقوق مصرف کنندگان آن ، مالیات آن ، و .... قابل شناسایی و رد یابی باشد و کالای ذیربط از هرگونه انبار شدن و تورم از ابعاد مختلف پیشگیری شود. 

در عرصه روابط سیاسی کشورها نیز سازمان ملل متحد وظیفه دارد کالاهای تولیدی کشورهای مختلف را از حیث حفظ حقوق مصرف کننده و تعلق گیری درصدی از سود آن به مصرف کنندگان ، مدیریت کند. متاسفانه سازمان ملل متحد در حال حاضر به لحاظ موقعیت کنونی خود ، به یک سازمان متورم در اجرای سیاست ها و  فرمایشات قدرت های استکباری تبدیل شده و با تورم آرای کشورها ، در تورم زایی های متعدد زورگویی های مختلف قدرتهای مطرح ، در جهان تبدیل شده است. 

سازمانی که تحت عنوان ملل با صفت بارز متحد ، عنوان دارد در یک تبلیغ غیر واقع ، انباشته شده و دارای خصیصه بارز دفاع از حقوق مصرف کنندگان رفتارهای سیاسی در قبال تولید کنندگان خسارت بار این گونه رفتارهای سیاسی نیست و بلندگویی تبدیل شده است که هیچ قدرت اجرایی در دفاع و عملیات پیشگیرانه در برابر تهاجمات قدرت های استکباری به کشورهای مظلوم ندارد چرا که مدیریت های اعضای دایمی این سازمان ، در سلطه تعدادی از کشورهای صاحب قدرت سلطه میباشد و در واقع چنین قدرت طلبی ها برای خدمت جهانی بوجود نیامده اند بلکه برای کسب سود سلطه با خصلت فاقد رعایت حقوق مصرف کنندگان ، به نفع تعدادی از ارکان صاحب قدرت بر جهان حکومت میکنند و هر اقدامی هم میکنند با توافق مخفیانه پشت پرده ، تیم سازی شده اند و هریک با وظایف ظاهری و مخفی ، موتور سلطه محوری خود را با سودهای سرشار استکباری مخفی ، پیش میبرند.

مدیریت راهبردی رسانه دینی

دوشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۱ ق.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

 مسئولیت های مدیران در زمینه مدیریت راهبردی رسانه دینی

١- تعیین ماموریت :
تصـمیم گیری درباره امر یا أموری که واحدی از آن ، بدان بپردازد و نیز اتخاذ تصـمیم درباره دیگر مسایل مهم ؛ نظیر رشد مداوم تشکیلات تهیه و توزیع اخبار تطبیقی با آموزه های تحلیل شده قرآنی را هدایت نموده بدان هویت میبخشد.

٢- تدوین فلسفه رسانه دینی :
تعیین باورها ، ارزش ها و نگرش های مبتنی بر آموزه های قرآنی و تطبیق اخبار وقایع  مربوط به جهان با روایت ها و پیش بینی های هوشمند قرآنی بصورت دستورالعمل های نوشته و نانوشته ای که در مجموع ، شیوه انجام امور در سازمان رسانه دینی را تشکیل میدهند. 

٣- تعیین سیاست ها :
اتخاذ تصـمیم مبتنی بر مطالعات و پژوهش های تقنین منشائ یافته از رسانه دینی و چگونگی رویکردهای در دسترس و نحوه عملکردها و فعالیت های عمده را در جهت انجام استراتژی سازمان رسانه دینی بر اساس فلسفه سازمان هدایت نماید. 

٤- تنظیم اهداف :
تصـمیم گیری در قالب یا مدل مفهومی تحدید حدود شده بر مبنای کنترل همواره عملکردها جهت نیل به اهداف در چارچوب تعیینی و تشخیصی زمان شناسی معین ، و توسعه شناسی دینی رسانه از طریق تهیه طرح های اجرایی انتشار و توزیع ذینفوذ برای انجام استراتژی طراحی شده اند.

*٥- طرح استراتژی : 
طرح مفاهیم ریشه در عمل شناسی بهنگام و آفرینش مضامین(تُولید محتوا) و برنامه های لازم برای دستیابی به اهداف هوشمند در راستای حضور موثر در میان رقبا و هدایت آنها. برنامه ریزی راهبردی رسانه دینی بخشی از برنامه ریزی کلی است که با شمول سازی نیازمندی های رسانه دینی ، برنامه ریزی مدیریتی و اجرایی میشود.

ضرورت های رسانه دینی

دوشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۳ ق.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

١- سرشناسه موضوع : الف) مدیریت دانش دینی و رسانه نگاری*

٢- شناسه دسترسی :

الف) قرآن پژوهی شامل وقوف بر پایه های تفسیری از ابعاد نوشتاری و تبدیل به دیتا 

ب) مراحل تُولید دانش دینی : 
داده Data =>اطلاعاتInformation => دانشKnowledge 

٣- شناسه اطلاعات شناسی راهبردی دین  :

الف) رویکرد مذهبی(شیعه) 

ب) رویکرد سطح خردMicrolevel 

ج) رویکرد کلان Macrolevel

٤- شناسه اهمیت اتاق خبر و اتاق اندیشه  : 

الف) زیربنای کار مشترک : 
دانش 

ب) زیربنای درست عمل کردن دو اتاق : 
•مدیریت دانش دینی با رویکرد مذاهب رسمی 

•مدیریت دانش دینی با رویکرد شیعه شناسی و مواضع مشترک با مذاهب رسمی دیگر 

•مدیریت دانش دینی با رویکرد ادیان دیگر و مخرج مشترک با دین اسلام و مذهب شیعه 

٦- شناسه  اطلاعات از بعد مدیریت و مخاطب شناسی :*
الف) ویراستاران و مدیران اتاق خبر و اتاق اندیشه 

منابع :
الف) کتاب صدابرداری در خبر 
ب) کتاب بحران شایع 
ج) مدیریت استراتژیک