بحران

مقابله با جنگ روانی

بحران

مقابله با جنگ روانی

راهکارهای استراتژیک مقابله

بوروکراسی و جامعه

شنبه, ۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۳۸ ب.ظ | افشین نجفقلی دوست | ۰ نظر

با تمام عدم ابراز علاقه ای که نسبت به بوروکراسی از گوشه و کنار جهان به گوش میرسد اما باید در نظر داشت که آن از کره دیگری بر ما نازل نشده است . نمایندگان ما آن را ابداع نموده اند و با برنامه ریزی به کار گرفته اند . آیا میتوانیم تصور کنیم که برای دریافت گواهینامه رانندگی باید کاغذ بازی فراوانی طی شود؟ حالیه در نظر بگیرید در جامعه ای زندگی میکنیم که رانندگان برای رانندگی نیاز به مجوزی بنام گواهینامه رانندگی نداشته باشند در این صورت چه اتفاقات و رویدادهایی برای انسان متصور است ؟ آیا باز هم میتوانیم بروکراتها را مزاحم هایی تلقی کنیم که در صنایع خصوصی دخالت میکنند ؟ به راستی اگر استاندارد های مواد غذایی و دارویی و ایمنی را حذف کنیم اوضاع اجتماعی انسانها دستخوش چه حوادثی میشود ؟ و لذا به این نتیجه روشن میرسیم که بودن بوروکراتها در صحنه اداره کشور امری ضروریست تا قوانین و خط مشی ها را تدوین و اجرا نمایند . در این صورت، باید برای روشهای وضع آیین نامه ها و قوانین راهکاری منطقی تر و اصولی اندیشید تا با امکانات تکنولوژی روز و پیشرفته منطبق باشد و پیشی گرفتن یکی از آن ها مسلما موجب پدید آمدن خلا۶ های جدی  در مسیر رشد و پویایی جامعه خواهد گردید.  

در عصر رایانه ها تنها راه متصور برای تطبیق قوانین تبعیت از منطق صفر یا یک است تا شاهد اجرایی شدن قوانین بدور از هر گونه تفاسیر شخصی و اعمال سلیقه ها بود . پر واضح است آرامش روانی جوامع منوط به اصولی بودن ابعادی قوانین و آیین نامه ها میباشد و هر چه راهکارها شفاف و قطعی باشند بحرانهای حاصل از آن کمتر خواهد بود به عنوان نمونه یکی از آیین نامه هایی که نقض آن موجب رواج بد آموزی در جامعه گردیده کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری هاست به طوری که برای افراد متخلف در عرصه شهرسازی با اخذ جریمه مجوز میدهد تا قوانین شهر سازی را دور زده و ماهیت عمل غیر قانونی آن را با دادن پول قانونی جلوه دهند و تفسیر پرداخت جریمه را بجای برخورد قاطعانه جایگزین نمایند. در جایی که تبصره ها روحیه قاطعیت قانون را از بین ببرد جامعه انسانی به نوعی بد آموزی مبتلا میشود و نظم جامعه را در جایگاه های مختلف به مخاطره         می اندازد  و توقعات فاقد جهت فزونی می یابد  و سیستم پاسخگویی فعال نیز مبنای مشخصی نخواهد داشت. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی